Sunday 22 April 2012

Peristiwa: 14 April 2012

Sesuatu berlaku pada hari yang di sebut di atas, April 14..Sabtu lepas Dia hadir dalam hidup aku..11 hari sebelum tibanya tanggal aku mula melihat bumi, puluhan tahun yang lepas..


Hari ni, genap 9 hari kami bersama...bahagia...ceria hidup dek kerana Dia ..

Merengek manja...Kasihan dia kelaparan..dahagakan kasih seorang ibu..impikan hangat susu dan belaian..entah dimana ruang tempat dia lahir..Si ibu yang kurang sihat pada Jumaat sebelum kelahirannya hilang lenyap ..meninggalkan dia bersama aku dan teman-teman rumah sewaan yang kesemuanya menyayangi dia...terima kasih teman-teman atas keterbukaan ...menyambut lahir Si Tapak Kecil nan keseorangan..

Dia..Si Tapak Kecil..ku kira lahirnya pada tanggal di atas..kerana tak langsung terdengar rengekan pada Jumaat malam  yang lepas...hujan lebat amat mencurahi bumi pada malam itu...langit berdentum..tanpa kilat menyabung..cukup lebat sehingga habis tenggelam tanah-tanah ladang..pohon pisang, batang durian, perdu sawit dan akar getah habis basah kebanjiran..

Dan..April 14...awal pagi muncul Dia..digonggong Si Ibu mencari tempat persembunyian..risau akan keselamatan sang anak yang bila-bila masa sahaja boleh diterkam ganas si pemangsa yang bukan yang lain..tapi Si Bapa..Dia lantas kami cari..puas menyelongkar..rupa-rupanya rapat mencium bumi..dalam rimbunan pepohon milik tetangga sebelah rumah, Dia kami temui..sekali lagi kasihan...Dia, Si Tapak Kecil lembab kesejukan..


Si Tapak Kecil ..warnanya kelabu saling tak tumpah warna Cik Tikus yang kerap ku lihat di ladang milik ayah...menumpang kasih aku yang hanya mampu menyuakan botol susu mini untuk anak-anak yang ditinggalkan pergi seperti Dia..


terima kasih En.Google Images..Cikus kecik lagi...dilarang amik gambor...hehehe 

Dia bukan yang pertama kali..sekian ramai yang datang dan pergi..buat seketika merasa nikmat hidup di bumi..tapi ada sesuatu yang istimewa dengan Dia..survival hidupnya kuat..buktinya, dia masih bersama aku setelah 9 hari..bersemangat menghilangkan dahaga..Dia ku lihat cukup bersyukur dengan susu buatan..


Sampai bila? Aku tak pasti..Yang aku tahu..benar-benar tahu...Dia akan terus bersama aku..selagi termampu..


Untuk Si Tapak Kecil...Cikus namamu di beri...warnamu kelabu..Ibumu hilang pergi..pergi bukan kerana benci..bukan juga kerana malu tapi dia keuzuran yang kami jangka tak memungkinkan kamu di jaga rapi..mungkin saja dia telah pergi...benar-benar pergi..menghadap Ilahi..


Selamat Ulangtahun yang ke 9 hari...selamat ulang tahun jua buat kesemua makhluk Allah yang lahir pada tanggal April 14 ini..

1 comment:

A said...

tak sangkat entri ni khas utk saya :(